Wednesday, December 8, 2010

E-coli perkara biasa di mana-mana







Pendedahan dari sebuah akhbar tabloid tempatan tentang pencemaran air di tasik kenyir oleh bakteria E-coli pada tahap membimbangkan tiba-tiba menjadi perbualan hangat disekeliing penulis..
penulis juga terkejut dan bimbang sejauh mana tahap pencemaran oleh bakteria e coli itu blaku di tasik kenyir kerana penulis juga terlibat secara langsung dengan ternakan ikan dalam sangkar di kawasan ZIA di tasik kenyir tersebut..
namun setelah pembacaan dari akhbar terbabit, dan tindakan dari pihak berwajib, ternyata artikel yg dikeluarkan pihak akhbar terbabit amat tidak tepat, bercanggah dan seolah2 cubaan mensabotaj ramai pihak yang bergantung hidup dengan mencari rezeki di Tasik Kenyir ini..
memang tidak dinafikan wujud bakteria e coli ini di tasik kenyir..malah, dimana-mana sumber air semulajadi terutamanya di kawasan berpenduduk (tetap atau pelawat) mempunyai potensi besar kehadiran bakteria e coli ini..bergantung pada tahap kebersihan dan kesihatan penduduk dan alam sekitar kawasan terbabit..
setakat hari ini, pihak penulis sendiri, tiada apa2 yg patut dibimbangkan malah langsung tiada langsung maslh kesihatan terutama dari dari pihak penulis n seluruh tenaga kerja bersama penulis yg dilaporkan akibat dari e coli ini.
cuma komen penulis, pendedahan akhbar berkenaan adalah sangat tidak tepat malah memburukkan nama agensi berkaitan dengan mengubah fakta sebenar dan langsung tidak tepat.

No comments:

Post a Comment